Sunday, July 19, 2009

Femårsplanen

Jag gissar att vi under hösten/vintern får se Intels nya quadcore-CPU:er för bärbara datorer men förutom fler kärnor kommer varken Intel eller AMD göra mycket annat under överskådlig framtid.

Jag räknar med att min 2.13GHz Macbok Air kommer kunna hänga med i fem år som min hemmaskin. Det ger upphov till en del funderingar att den startar upp och startar applikationer mycket fortare än min Mac Pro, det är tydligt att SSDn i Macbook Air ger en otrolig skjuts åt I/O-operationer eftersom det är den enda faktorn Macbook Air har till sin fördel jämfört med Mac Pro:n.

Hur som helst, om inget revolutionerande händer inom fem år tror jag det kan gå vägen. :)

Min syster använder för övrigt fortfarande en maskin från 1998, förvisso var det en kraftfull pjäs då men idag känns dubbla 450MHz Pentium II Xeons och 1GB RAM inte så imponerande.

No comments: