Friday, January 06, 2012

Om SSD

Det är sant som de säger, har man en gång kört SSD går man ogärna tillbaka till HD.

Och efter att ha gått igenom 3 Macbook Air med SSD är det riktigt jobbigt med HD, Intel SSD:n jag satt in i X61s är den grymmaste uppgraderingen jag kan tänka mig. Det mesta går riktigt fort på maskinen nu. Kanske inte blixtsnabbt, den har fortfarande "bara" en 1.8GHz Core2Duo men det är iaf en processor som inte behöver vänta på I/O.

Och det gör en väldig skillnad kan jag lova.


Finns det någon gammal trött maskin du vill snabba upp kan jag inte nog rekommendera att köpa en SSD till den.

Och då har jag ändå inte kört den inofficiella BIOS:en som gör att man kan köra SATA-II-kontrollern i full hastighet (även om jag i ärlighetens namn tror att man bara kan se skillanden i benchmarks inte i verklig användning).

No comments: