Monday, May 17, 2010

IBM Systems Director, efter införandet

Det är lika bra att säga det så det blir överstökat; IBM Systems Director är ett krångligt och långsamt verktyg med djup integration i IBMs mjuk- och hårdvara. Det är den sista biten som är nyckeln till varför vi valde att implementera den på BCRS.

Med klienten på plats kan man se såväl mjukvaru- som hårdvaruinventarie och man kan borra sig ner i de båda för att hitta eventuella fel. För mig är det speciellt användbart med hårdvarudelen så jag slipper göra en okulär besiktning av våra servrar för att upptäcka gula lampor på maskiner eller diskar.

Klienten lider tyvärr även den av svårt krångel och är en rejält saftig bit att installera på över 100MB.

Servern tog inte mindre än två timmar att installera och naturligtvis ska man skapa en användare ungefär en timme in i installationen. Hade någon tänkt igenom det hade bett en skapa användaren alldeles i början eller i slutet, man sitter ju inte direkt och kollar på en installation som tar två timmar. Maskinen jag installerade servern på har förvisso några år på nacken men det är ändå en maskin med 8 stycken Power4-CPU:er på 1.42GHz och 32GB RAM. Jag har aldrig lyckats belasta maskinen speciellt mycket förut så jag blev förvånad över installationstiden.

Edit: Glömde tillägga att det inte är så att servern under installation scannar ditt nätverk eller så, allt det gör man direkt efter installationen så det känns helt enkelt bara mysko att det tar sån tid.

Men när jag installerade klienten föll det mesta på plats, det är en procedur som verkligen tar 12-15 minuter alldeles oavsett vilken CPU man installerar den på - och du måste även köra tsclient /console för att installera klienten, en alldeles vanlig Terminal Server-session fungerar inte. Såväl gamla Pentium 4-häckar som Xeon-proppar ger samma långsamma resultat.

Agenten är även installerad på AIX (installeras med servern) och i (OS/400 alltså). Jag räknar med att installera den på nya ESX-servern också vad det lider men har förstått att det är en del dokumentation att gå igenom innan.

Användargränssnittet kommer man åt via webläsare och även här är känslan av sirap till en början nästan överväldigande. Tillika är gränssnittet komplicerat och ologiskt. Jag hoppas verkligen de jobbat på de här sakerna till 6.2-releasen som är runt hörnet.

Jag ska fortfarande installera de utökade funktionerna för att hantera virtuella miljöer samt nätverk men jag har valt att sätta förväntningarna lågt inför den resan.

No comments: