Tuesday, April 10, 2007

Så... PC-BSD då?

Jag vet egentligen inte varför men jag har aldrig känt mig "hemma" i Solaris. Så det överlevde bara en kort stund på min extrathinkpad. Ännu mer kortlivat blev NetBSD som jag installerade för första gången i påskhelgen (FreeBSD och OpenBSD har jag haft i olika omgångar men aldrig NetBSD av någon anledning).

Jag micklade runt i NetBSD så jag fick rätt på mina inställningar för X11 men insåg sedan att jag inte alls trivdes med varken operativet eller windowmanagern - och jag orkade inte ta tag i någotdera. Jag behöver åtminstone en plattform med en kompetent webbläsare.

Så såg jag PC-BSD på webben och blev lite intresserad och nu sitter jag och skriver det här blogginlägget i Firefox under PC-BSD 1.3.01. En första irritation är att jag inte kan skriva ett at-tecken med defaultinställningarna i KDE, AltGr-tangenten tar automatiskat fram KDEs startmeny och att då trycka ner 2 också hjälper föga. Förmodligen väldigt lättlöst om man vet var man ska leta så det ska jag googla reda på.

No comments: