Friday, October 26, 2007

Win!

Många kanske väntar till Mac OS X 10.5 (Leopard) uppdateras med .1 men av det jag sett hittills av min uppgraderade Macbook finns det inga showstoppers. Det finns småbuggar här och var naturligtvis men det får man ta med en ny version av ett operativsystem.

Den nya visuella sättet att se sina filer, Cover Flow, tillsammans med att man kan bläddra i filer utan att öppna dem i sina respektive program, Quick Look, gör det till en fest att bara bläddra igenom sina filer. Man kommer förmodligen tröttna på det men det är djäkligt snyggt och framförallt rejält användbart. Thumbnails känns riktigt primitivt i jämförelse.

Spaces, det nya sättet att få fler skrivbord som man kan växla mellan fungerar riktigt dåligt, fönster försvinner till höger och vänster när mn använder det och jag har stängt av det igen i väntan på att det kommer fixar.

Den nya Front Row-versionen är ytterligare putsad och ser också fantastisk ut och då var det ändå riktigt snyggt även i förra versionen.

Little Snitch, ett tredjepartsprogram som rapporterar om (och kan stoppa) vilka program på din maskin om försöker kommunicera ut på internet, tog 60-75% CPU-tid men det visade sig att den betaversion jag använde (beta6) var gammal, när jag lade på beta10 försvann beteendet och min Macbook blåser inte längre luft hela tiden.

Time Machine har jag inte hunnit testa, jag behöver en ny hårddisk eftersom mina 2 500-gigare är sprängfyllda.

Den nya designen på dockan och mapparna har fått mycket skäll genom hela betatestet men jag förstår inte vad folk hetsar upp sig över. Dockan är i "3D" och ser riktigt snygg ut, reflektionerna i den är också snygga och att muspekaren inte reflekteras tänker man inte på efter ett tag. Den nya designen på mapparna må vara mindre iögonfallande än de i Tiger (Mac OS X 10.4) men när man blåser upp dem i Cover Flow ser de fortfarande riktigt, riktigt bra ut. Kort sagt gillar jag den nya looken.

Det här är en klockren uppdatering för de som kör Mac som jag ser det. Med .1 eller .2 kommer förmodligen småproblemen jag märkt att lösas men även innan dess är det helt klart värt att ta steget till 10.5.

No comments: