Thursday, October 25, 2007

Servervirtualisering hemma?

Jag flyttar till ny bostad i slutet av Januari och har redan utsett förrådet till serverrum, jag ska ha in ett 19-tumsrack där med lite maskiner tänkte jag mig.

En av maskinerna kommer med nödvändighet vara en intelserver och på den tänkte jag köra virtualisering så jag kan ha igång åtminstone två operativsystem jag vet jag vill ha: Linuxserver i någon form och Windows Server 2003.

Förmodligen kommer Linuxmaskinen få stå för det tunga, dela ut disk, webbserver och eventuellt agera DNS. Ni vet, serveruppgifter. Windowsmaskinen kommer initialt vara för att experimentera med, jag har inget användningsområde för den ännu.

Då återstår bara att välja virtualiseringsprogramvara. Xen, VirtualBox eller rent av VMWare? Alla har gratisalternativ för hemmabruk men jag är naturligtvis mest bekant med VMWare. VirtualBox har stöd för OS/2, något som kan bli aktuellt snart igen då jag väntar mig att eComStation kommer med en skarp 2.0-version inom en ganska snar framtid.

Andra maskiner i racket kommer vara mina två Sun SparcStation 20 (en med OpenStep och en med NetBSD) och kanske en SGI-maskin med IRIX.

No comments: