Monday, October 08, 2007

Switchers

Jag har gett min syster en Thinkpad med Ubuntu och mina föräldrar har köpt min Mac mini (dels har jag ju en Macbook nu och dels vill jag ha den nya Mac minin...).

För syrran går det över förväntan, då och då uppstår problem men det mesta går att lösa via telefon. Det var visserligen ungefär samma resultat med Windows men det är just det som är häpnadsväckande i det här fallet. Min syster är allt annat än en IT-nörd och att navigera Ubuntu med samma lätthet som Windows är riktigt bra!

Mina föräldrar var initialt tveksamma till Mac minin. De har haft en gammal monstermaskin, en Intellistation Z Pro från 1998 med dubbla 450MHz Xeon och 1GB RAM, som de använt som surfdator men med allt nytt webbklägg som ska köras på klienten kändes den allt långsammare. Den låter dessutom som en dammsugare.

Efter att ha installerat Mac minin hos dem med nätverk, skrivare och allt annat man behöver stod det klart att det största hindret mot att gå över till Mac är spelen de spelar. Men man får inte ge upp, spelen funkar utmärkt under Windows XP i VMWare Fusion...

Två lyckade avhopp från Windows! :)

No comments: