Sunday, September 28, 2008

G3!

Min kollega Mike ska flytta till Zurich (han har fått jobb på IBMs labb där) så han frågade om jag ville adoptera hans Power Mac G3 - och det ville jag naturligtvis. Igår var jag och hämtade den och nu undrar jag naturligtvis vad jag ska installera på den. Klart är att den får bli server, processorn ger knappast den oomph man vill ha i en interaktiv arbetsstation - även om jag inte riktigt har klart för mig vilken klockhastighet den har (kring 400MHz iaf) så är den ju trots allt från början av 2000-talet och det har ju hänt en del sedan dess...

Nu ska jag bara bestämma mig för vad jag ska köra för operativsystem på den, Mac OS X Server, någon BSD eller kanske Linux? Finns det något annat skoj man kan köra på den kanske?

Vi får se mot mitten av nästa vecka när jag bestämt mig och kan sätta igång med den på allvar, då ska jag även ta reda på ALLT om hårdvaran. :)

No comments: