Tuesday, September 09, 2008

ATSserver och mdworker i CPU-race

Jag tankade hem flera gigabyte PDF-filer igår och nästan direkt började fläkten brumma och det sprutades luft av bara den genom min Macbook. De två processerna ATSserver och mdworker (som är en del av Spotlight, sökmotorn i Mac OS X) åt hungrigt i sig av min CPU-tid.

Jag tänkte att det säkert bara behövs lite tid för den att indexera men efter att ha stått på hela natten var fläkten fortfarande i full gång när jag gick upp i morse och då tröttnar man ju. Om inte en 64-bitarsprocessor på 2GHz kan klara av uppgiften på 7 timmar blir iaf jag lite mörkrädd.

Så för att fixa det hela har jag nu sett till att Spotlight inte indexerar min "Hämtade filer"-mapp. Det gör du genom att gå in i Systeminställningar -> Spotlight -> Integritetsknappen -> +-knappen och välj det bibliotek du vill exkludera.

Nu är det tyst och lugnt igen...

No comments: