Tuesday, January 10, 2012

...och Windows 7

Bonjour print services, funkar hur bra som helst. Glädjande eftersom jag hängt printern på min Time Capsule.

Evernote, Dropbox, Putty, WinSCP, RealVNC, TunesRemote-SE, Java, iCloudkontrollpanelen, 1Password, Renoise, Irfanview och VLC hör alla hemma på en modern Windows 7-maskin.



Jämfört med Remmina är RealVNC en ganska dålig ersättare men det verkar inte finnas något som är lika enkelt och kraftfullt på Windows (som jag hittat iaf).

Putty och WinSCP behövs eftersom Windows saknar inbyggt stöd för SSH (fortfarande), varför köper Microsoft inte bara upp och/eller licensierar de två programmen så har man täckt det området?

Renoise (2.8 beta) har stöd för Windows x64, jag har inte hunnit testa den nya betan speciellt utförligt men den känns initialt ganska solid.

Evernote, 1Password och Dropbox fungerar som man förväntar sig.

Windows inbyggda stöd för att titta på bilder lämnar en sak att önska som Irfanview uppfyller: man kan bläddra med piltangenterna precis som man tror att det ska fungera. Alla bildvisare jag någonsin använt (inklusive CompuShow i DOS!) fungerar som Irfanview.

Jag har aldrig använt Outlook (eller Outlook Express) som min mailklient och efter att ha installerat Outlook 2010 igår tror jag inte jag kommer börja nu. Maken till klumpig, överarbetad mailklient finns väl bara i IBMs Lotus-svit? Den kommer avinstalleras, det är ett som är säkert. Jag får nöja mig med iCloud-"integration" via webbläsaren.

No comments: