Tuesday, December 08, 2009

Nagiosuppdatering

Jag jobbar ganska mycket med Nagios, ett verktyg för systemövervakning som är fri programvara.

Något Nagios borde vara bättre på är att visa status för hur allt mår på nätverket. Som tur är finns det andra som insett det också och lagt ner tid och kraft på att koda verktyg. Två som jag testar och som verkar användbara såhär långt är CoffeeSaint och Nagstamon.


Den som rör på sig mest är CoffeeSaint som är en grafisk java-applikation som funkar överallt (inklusive Mac OS X för omväxlings skull, annars brukar allt som har med Nagios att göra finnas för Linux och möjligen Windows), när jag körde den första gången var det version 1.5 som var den senaste. Det var väl tre veckor sedan. Sedan dess har det kommit 6 nya versioner. Den här klienten kräver anpassning av servern, inget svårt eftersom det finns instruktioner för det, men det tål att tänkas på. CoffeeSaint är gjort i java som gör att det kräver en del processorkraft och minne men normala maskiner av idag lär inte ha problem med det. CoffeeSaint är främst tänkt att användas fullskärm och visa hur hela din miljö mår.

Nagstamon tankade jag ner idag, det är skrivet i python och ger en grafisk statusöverblick i Gnome, KDE och Windows. Jag kör det på min Ubuntumaskin och visar den på OS X mha X11. Statusikonen är väldigt liten vilket är behändigt, när man kör musen över den expanderar den och ger en större vy när den rapporterar att något är fel. På bilden kan ni se hur verkligt liten statusindikatorn är, raka motsatsen till CoffeSaint.

Jag gillar båda men kommer förmodligen köra Nagstamon på min egen maskin och CoffeeSaint på en dedikerad maskin som bara visar den. På så sätt kan alla på centret se hur vår miljö mår med bara ett ögonkast.

Jag funderar på att binda ihop det hela med hjälp av prowl.

No comments: