Tuesday, December 08, 2009

En era går, till slut, i graven

Microsoft slutar supporta Windows 2000 nästa år. För mig (och med reservation för att jag ännu inte testat Windows 7) är Windows 2000 den release av Windows som jag dels gillar bäst och dels använt mest.

Windows 2000 blev räddningsplankan mellan OS/2 Warp och Linux för mig. Kring 1999 kändes IBMs kalla hand allt värre för OS/2-användare och jag kände vid tiden mig inte bekväm med Linux, åtminstone inte i vår miljö på IBM där vi körde Token-Ring då (jo, ärligt). Token-Ring i allmänhet kändes lite voodoo och drivrutinerna som fanns var bara (vill jag minnas) för Olicoms kort (som jag inte hade).

Windows 2000 hade i stort sett allt som mer sentida Windowsvarianter också har utan att de sentida varianterna i övrigt visat mycket till förbättringar. Windows XP t.ex. var ju Windows 2000 med ett GUI från Toy'r'us.

Windows 2000 var helt enkelt när Windows peakade, när supporten upphör kommer du vara saknad.

No comments: