Tuesday, May 13, 2008

Kabelhärva

Igår installerade jag inte bara ESX och Vista, jag drog dessutom all ethernetkabel (Cat 6 naturligtvis) mellan min Gigabitswitch och hemmets alla 9 ethernetuttag. Så var man än kopplar in sig därhemma nu har man en GigaBit-uppkoppling.

Tyvärr saknade jag en längre ethernetkabel så jag kunde bara stoppa in ESX-servicekonsollen på nätet hemma, jag får dra en extra kabel ikväll så de virtuella maskinerna kan kommunicera med omvärlden.

Jag märker att jag kommer leva med vissa "constraints", jag har ungefär 700MB RAM att köra virtuella maskiner på i min ESX-server (plus ungefär 1.2GB swap, men om man börjar swappa virtuella maskiner föreställer jag mig att de inte alls kommer må bra, men jag har kanske fördomar?).

De goda nyheterna är att det jag vill köra på den inte alls tar speciellt mycket minne. Jag hade tänkt mig Ubuntu Server Edition JeOS som bara tar 128MB RAM och 300MB disk när den är som minst. Jag hade tänkt mig någon form av Windowsmaskin också, kanske en 2000 Server som man kan köra Remote Desktop emot? Den kräver ju inte speciellt mycket RAM och tar inte heller speciellt mcyket disk.

Jag hade tänkt mig JeOS som min Wikiserver och W2K-servern som vägen in från utsidan om jag kör Remote Desktop.

Jag har kollat lite på Deki Wiki men trots det mer användarvänliga upplägget tycker jag som är mer van vid traditionella wikis att den är ganska svårarbetad. Jag kanske "nöjer" mig med PmWiki som jag redan kör på jobb.

No comments: