Monday, May 05, 2008

Hyperic HQ

Min Nagios-server på jobbet har drabbats av något hårddiskproblem, jag fruktar att det är hårdvaran som fallerar.

Jag satte därför upp en ny virtuell Ubuntu Server 8.04 och installerade Hyperic HQ som jag tyckte verkade lovande. Installationen av både server och klient är ganska enkel och för mig var det inga missöden på vägen tacksamt nog.

Enda nackdelen som jag ser det är att man behöver en agent på allt man vill övervaka, kanske inte helt överraskande men vill man bara veta om en host lever känns det lite overkill med en agent.

Vi får se hur jag trivs med det, det är inte alls lika pilligt som Nagios att sätta upp och konfigurera (allt sköts via webben när man har servern och klienterna på plats) men har inte heller samma uppsättning features. Jag kanske installerar nagios parallellt på maskinen för att täcka så mycket som möjligt.

No comments: