Friday, April 13, 2007

Ubuntu 7.04 här den 19:e

Inte många dagar kvar nu till den skarpa versionen av Feisty Fawn, alltså Ubuntu 7.04, släpps den 19:e april. Nästa version efter det, 7.10, har fått kodnamnet Gutsy Gibbon och förutom de vanliga varianterna Kubuntu (med KDE istället för GNOME), Edubuntu (med inriktning på den akademiska världen) och Xubuntu (utan KDE och GNOME för en slankare upplevelse) kommer även en ny version som tar bort allting som har "tveksam" (läs icke-GNU GPL) licens, drivrutiner som bara kommer som binärer till exempel, och alltså kommer vara helt Fri (free as in speech, not as in beer som mantrat från GNU brukar låta) - i samarbete med folket bakom gNewSense.

Här är annonseringen av 7.10.

Jag har inte ens kört en beta av 7.04 så det ska bli spännande att tanka ner den den 19e och installera. Ubuntu har blivit min nya standardplattform och har lyckats jaga bort Windows från alla mina maskiner. Just nu kör jag bara Windows virtualiserat för att fixa mina bankärenden men jag ska börja gå på banken med mail och fråga när de kommer stödja Linux.

I många, många år har jag läst artikel på artikel som envist hävdat att "Linux är redo för desktopen". Nu är det inte bara tomma ord längre - Ubuntu kan mycket väl bli den logiska uppgraderingen för de som kör Windows XP idag.

1 comment:

Jemiro said...

so different 7.04 with ubuntu 9.10 :D
LINUX is the best :D