Wednesday, April 25, 2007

Maskinjakt

På det glada 90-talet köpte jag in 2 Sun-maskiner till IBM, en Ultra 10 och en Ultra 60 och nu har jag oväntat fått tillbaka dem efter flera år och många mellanhänder. När jag var och hämtade Ultra 10-maskinen såg jag dessutom en av de mytomspunna PC850-maskinerna, IBM Personal Computer Power Series från IBM PC Company med PowerPC-processor i.

Jag ringde Mike som gav mig Ultra 10:an och frågade om PC850n var hans och om jag kunde få den också - och det gick bra!

Det fanns två PC-modeller, PC 830 och PC850 och båda sålde uselt och lades ner i all hast, de är ungefär likvärdiga med RS/6000 modell 43P fast de har IDE-interface. Det speciella med PC850n är att jag kan köra en hel rad operativsystem på den: AIX (självklart), Windows NT (Version 4.0 finns i en PowerPC-version), Solaris (jag har en Limited Availability release av 2.5.1 för PowerPC), Linux, NetBSD och sist och säkerligen minst OS/2 för PowerPC!

Just nu körs det AIX på den och jag tror jag behåller det just nu. :)

No comments: