Wednesday, March 10, 2010

Windows 7 Professional x64 - intryck

På jobb har jag fått en licens (retail) på Windows 7 Professional och jag tänkte delge mina (senkomna) intryck. Observera att jag aldrig körde Windows Vista och aldrig varit exponerad för det mer än några minuter när jag agerat tech support åt folk i omgivningen.

Den är enkel att installera, den kör Plug'n'Play betydligt mer pålitligt än Windows XP gjorde.

Det ser modernt ut. Medan Windows XP såg ut som om den fått gränssnittet designat av blinda barn är looken betydligt proffsigare i 7:an. För en gångs skull är inte det första jag gör att slå på "Classic Mode"-looken.

Det är en del trassel med gamla program även om man kan köra program som om de kördes på XP, det är ju givetvis ett övergående problem. Alla program kommer ju certifieras mot W7 vad det lider.

Nätverksstödet har förenklats och finslipats och har hittills fungerat både bra och smidigt.

Eftersom jag börjat pilla med musik ska jag gå igenom VST-stödet vad det lider men än så länge har jag inte kommit så långt.

Men W7 ser iaf ut som den första solida uppdateringen av Windows sedan 2001 och tiden får utvisa om den rent av bräcker min gamla favorit, Windows 2000 Professional, som min "favorit-Windows" så småningom.

Mer när jag kört det några veckor.

No comments: