Sunday, March 07, 2010

Musik

Jag har börjat intressera mig för att göra musik efter ett långt uppehåll på närmare 20 år och har därför börjat speja efter musikprogram, framförallt till Mac OS X och iPhone.

Om du var med på Amigatiden och gjorde musik med hjälp av så kallade Trackers kommer du älska Renoise som finns för Linux, Windows och Mac OS X. Jag registrerade det direkt.

GarageBand
känner du förmodligen redan till eftersom det hänger med OS X och ja, man kan koppla ihop Renoise och GB.

Jag kan kanske också avslöja att musik som tilltalar mig är saker som Venetian Snares, Klaus Schulze och Aphex Twin och då kan det inte komma som någon direkt överraskning att jag direkt gillade iden med Le Synthe V5. Jag har skaffat ett midi-keyboard så jag kan sitta och ratta synten med det. Avslappnande och kreativt på samma gång.

AU Lab (som följer med i XCode), Audacity och Audio Hijack Pro ingår i arsenalen.

Jag ska försöka ge mig i kast med SuperCollider framöver och förmodligen kommer jag investera i antingen Logic Express eller Studio vad det lider.

På iPhone finns det en hel hög mer eller mindre roliga apps att leka med och en som imponerat mycket på mig är Bebot. Inte nog med att den är kul att spela på och kan låta som en Theremin, min son som snart fyller två tycker det är hur kul som helst att peta på roboten och lyssna på ljuden.

No comments: