Wednesday, February 03, 2010

The Setup

Jag har läst en del The Setup-grejer på sistone, dvs. vilka maskiner folk använder, hur och varför. Typ.

T.ex. är här en hyfsat färsk The Setup-intervju med Richard Stallman.

På jobb har vi precis fått nya monitorer så jag har bytt ut 2 av mina 3 20-tums 4:3-LCDs med IBM-märkning (T120 eller 4945-20X) mot 2 24-tums 16:9-LCD med Lenovo-märkning (Lenovo ThinkVision 4420-HB2 eller L2440pwC).

Just nu kör jag 24-tummarna i mitten och till vänster och har kvar en av de äldre 20-tummanra till höger (gulligt nog ser man 16:9 resp. 4:3-förhållandena på skärmarna i kontrollpanelen). Jag tror det är den billigaste varianten av Lenovos 24-tumsskärmar för betraktningsvinkeln är verkligen inte bra. Men sitter man rätt har de riktigt bra bild.

Att gå från 1600*1200 till 1920*1200 var en angenäm upplevelse. De nya skärmarna har inbyggd USB-hub med tre uttag, jag har inte hunnit testa dem ännu...

Planerad förändring annars är att byta ut startdisken mot en SSD. Mer om det när jag lyckats övertala en chef om förträffligheten i det så jag får köpa in en.

No comments: