Sunday, January 31, 2010

Fri mjukvara under attack

Apples nya maskin, iPad, kan vara det allvarligaste hotet Fri mjukvara någonsin träffat på.

Medan GNU/Linux är fullt av valmöjligheter när det gäller vilket skal man använder (de flesta använder bash men det finns fortfarande massvis med andra möjligheter) och det finns förutom skrivbordsmiljöerna GNOME och KDE säkert hundratals fönsterhanterare - samtliga nischade på något som en eller ett par programmerare retat sig på, är det relativt få Linuxvarianter som inriktar sig på enkelhet. Visst kan man sätta upp en Linuxmaskin för nybörjare men det är just det som är felet. Man kan sätta upp, iPad är redan där. Sätt den i handen på någon som sett en iPhone eller iPod Touch och du har någon som kan börja bli produktiv genast.

Betänk nu iPad:en. Den har ett interface. Den gömmer allt som är hårdvarunära, förutom att CPU:n är Apples nya A4 vet vi nästan inget om innanmätet. Du kan bara köra applikationer du tankar ner från Apples kontrollerade App Store och du kan bara köra en applikation åt gången. Överlappande fönster och multikörning har med ett slag blivit gammeldags.

Det positiva med det är naturligtvis att hela iPad-miljön blir mer resistent mot krascher, virus, malware och annat sattyg. Nackdelen är att man låter Apple ha kontrollen över vad man kan göra med sin iPad.

Ja, det kommer förmodligen ut jail breaks och någon, någonstans, kommer naturligtvis boota Linux på en iPad.

Men om iPad blir den monstersuccé som den kan bli kommer Fri mjukvara stå inför en enorm utmaning. Inget av det jag sett inom GNU/Linux har gått åt det här hållet. Frågan är om Fri mjukvara kommer kunna svara på hotet och komma ut med något som omfamnar samma modell eller om Fri mjukvara kommer kännas lika fräscht om 10-15 år som Amiga gör idag. Jag hoppas på det tidigare.

Som de flesta andra i min generation, jag som genomlevt VIC-20, C64/128, Amiga, MS/PC-DOS, Windows, OS/2 och allt däremellan, kände jag först en riktig besvikelse över iPad:en. En stor iPod Touch, är det framtiden? Efter att ha sovit på saken insåg jag att jag skulle vilja ge en till mina föräldrar, de behöver inte en Mac mini egentligen. De mailar (och tar emot mer mail än de skickar), surfar på nätet, spelar småspel och kollar på foto. Min mamma läser mycket så iBooks hade kanske blivit använt det med.

Kort sagt, det är föräldramaskinen. Och, ju mer jag tänker på det, ser jag iPad också som introduktiondatorn. iPad abstraherar allt det som gör att saker kan bli så fel - inte minst filsystemet. Visst finns det där under men det är helt gömt för användaren. Om man ger en grupp barn iPad och en annan en full bärbar dator som vi känner den idag kommer den första gruppen vara uppe och läsa mail och surfa på nolltid medan den andra gruppen sitter och kliar sig i huvudet och söker genom startmenyn - alldeles oavsett om det som körs är Linux, Windows eller Mac OS X.

Om iPad slår kommer vi stå inför ett paradigmskifte. Fri mjukvara måste anpassa isg och erbjuda alternativ. Fort.

No comments: