Friday, January 15, 2010

VLC Remote

Jag använder min Mac mini server även som HTPC och då kör jag allt som oftast VLC Media Player för att spela upp video. Jag har varit van att använda Apple Remote Desktop och ta över maskinen och sköta VLC den vägen. Det är ganska klumpigt för en sån här uppgift och det tar lite tid men det fungerar.

Sen läste jag om VLC Remote och slog till, 22 kronor senare var Appen min. Man kör ett program på sin Mac som ställer in VLC (man kör det bara en gång) sen startar man VLC Remote på sin iPhone så ser man maskinen och kan enkelt fjärrstyra VLC.

Det viktigaste för mig, att kunna bläddra bland filer och kunna växla mellan fullskärm och fönster för det som spelas upp, är verkligt bra implementerat. Man kan också ställa in en standardmaskin som man alltid vill styra så slipper man första skärmen där nätverket avsöks efter mottagliga klienter.

Den finns i en gratisversion men då kan man tydligen inte bläddra bland filerna på datorn inifrån appen vilket låter tämligen värdelöst.

Behöver du fjärrstyra VLC finns det andra sätt men det här är smidigt och, för bara 22 kronor, billigt. Rekommenderas.

No comments: