Tuesday, December 04, 2007

Ojdå! En överblick

Jag har skrivit en del inlägg förut om vilka program jag verkligen använder i Mac OS X: Must-haves som inte syns i dockan, Mac must-haves 2.0 och Nödvändiga program.

Här är en uppdaterad lista på program jag använder så pass ofta att jag har dem antingen i dockan, DragThing eller helt enkelt igång:
Xslimmer, rensar binärer från onödig kod (Shareware)
Synergy, kopplar ihop två (eller fler) datorer till samma mus och tangentbord (Gratis)
Keynote, presentationsprogram som ingår i iWork (Kommersiell)
Cyberduck, ftp-klient (Gratis)
Textmate, text-editor (Shareware)
iTerm, terminalemulator (Gratis)
Backup (Apple), man kan aldrig ha för mycket backup sade han bittert (Gratis men .Mac kostar pengar)
Time Machine, backupprogram (lokalt) (Ingår i Mac OS X, "Gratis")
Xee, bildvisare (Gratis)
VLC Player, film/ljudspelare (Gratis)
VMWare Fusion, virtualiseringsprogram (Kommersiellt)
Parallels Desktop, virtualiseringsprogram (Kommersiellt)
Skärmavbildning (Ingår i Mac OS X, "Gratis")
iCal, Kalenderprogram (Ingår i Mac OS X, "Gratis")
X11, fönstersystem som hela Unix-världen kör (Ingår i Mac OS X, "Gratis")
DMG Packager, skapar diskavbildningar på ett enkelt sätt (Shareware)
Systeminställningar (Ingår i Mac OS X, "Gratis")
iSync, synkar kalendrar, adressböcker etc. (Ingår i Mac OS X, "Gratis")
Spanning Sync, synkar iCal med Googlekalendern (Shareware)
Spaces, virtuella skrivbord (Ingår i Mac OS X 10.5+, "Gratis")
Aktivitetskontroll (Ingår i Mac OS X, "Gratis")
Systemmeddelanden (Ingår i Mac OS X, "Gratis")
Mail (Apple) (Ingår i Mac OS X, "Gratis")
Remote Desktop Connection, koppla upp dig mot Windowsmaskiner (Gratis)
Adressbok (Ingår i Mac OS X, "Gratis")
Disco, för att bränna CD/DVDs (Shareware)
DragThing, en bättre variant av dockan i Mac OS X (Shareware)
HandBrake, rippa dvd-filmer till önskat format (Gratis)
Front Row, snyggt sätt att visa bilder/film och spela musik (ingår i Mac OS X, "Gratis")
Firefox, webbläsare (Gratis)
Adium, chattklient (Gratis)
iChat, chattklient (Ingår i Mac OS X, "Gratis")
Photo Booth, ta bilder med inbyggda kameran (Ingår i Mac OS X, "Gratis")
Transmission, bittorrentklient (Gratis)
Google Notifier for Mac, få en blänkar när du får mail i GMail (Gratis)
Quick Look plugins för Zip-filer och mappar (Gratis)
Growl, visar meddelanden från olika applikationer (Gratis)
The Unarchiver, stöd för många packningsformat direkt i Finder (Gratis)
Little Snitch, meddelar om programmen försöker gå ut på nätet (Shareware)
iPhoto, håller reda på dina foto (Kommersiell, ingår i iLife)
iTunes, håller reda på din musiksamling (Gratis men ingår i iLife)

Några noteringar, jag använder fortfarande både Parallels Desktop och VMWare Fusion för att de har olika styrkor - främst att de har stöd för olika operativsystem.

Transmission har växt till sig i de senaste versionerna och blir nu aldrig utestängd för att den inte följer bittorrentprotokollet och den är dessutom snabbare än någonsin. Jag skulle kanske inte slänga ut uTorrent för den om jag körde Windows men på Macen är det iaf just nu så bra som bittorent är.

Jag har börjat göra presentationer på jobb och jag gör dem i Keynote, det är enkelt och resultatet blir snyggt.

...och jag har förmodligen ÄNDÅ glömt någon applikation. :)

No comments: