Sunday, August 12, 2007

Mac must-haves 2.0

Vilka program åkte på min andra Mac efter att jag installerat ALLT och lite till på min första? Vilka program är det jag verkligen använder?

Det visar sig att det är en ganska kort och många gånger självklar lista.


1. Firefox - jag har inte använt någon annan whebbläsare på flera år och kommer inte börja nu. Firefox definierar helt enkelt whebbsurfande för mig.

2. iTunes - visst har den brister men den är fortfarande musikspelarkung. Jag önskade verkligen att Apple ville porta iTunes till Linux, hur svårt kan det vara?

3. Xee - bildvisare rätt och slätt. Fungerar som man tror och har inga onödiga features.

4. Transmission - bittorrentklienten för OS X, visst kan man betala för XTorrent om man vill men Transmission fungerar ypperligt och har ett spartanskt gränssnitt.

5. VLC Player - ännu en sån där applikation om dels finns på alla operativsystem man kan tänka sig och dels fungerar precis så smärtfritt man kan önska sig. VLC Player är en filmspelare med inbyggda codecs som kan visa i stort sett allt.

6. X11 - det är ett mysterium för mig varför X11 inte är installerat på maskinen från fabrik. Lyckligtvis är det bara att stoppa i återställningsdvdn och köra installationsprogrammet.

7. iTerm - en terminal med rejält kraftfulla features. Om du vet med dig att du gillar kommandoraden ska du definitivt köra iTerm.

8. Adium - gratis chatklient som kan koppla upp sig mot MSN, ICQ, Google Talk och en hög andra chatservices.

9. Cyberduck - ftp-klient, gratis, fungerar. Gränssnittet är kanske väl enkelt men det fungerar och är väldigt resurssnålt.

10. Remote Desktop Connection - bara för att man kommer behöva koppla upp sig mot en Windowsmaskin förr eller senare.

11. VMWare Fusion - inte för att jag tvingades välja mellan Parallels Desktop och VMWare Fusion utan för att jag vill. Fusion känns som en robustare produkt och jag vet att jag kan få support från VMWare, något som visat sig vara minst sagt opålitligt från Parallels.

12. Handbrake - har den kanske konstigaste ikonen (en paraplydrink och en ananas) jag sett på en dvd-ripper men fungerar alldeles utmärkt. Gränssnittet är överskådligt och logiskt och det blir bra kvalitet i slutändan.

13. DragThing - som dockan i OS X men rätt.

Andra saker som letat sig till min docka: PhotoBooth - för att ta bilder med den inbyggda kameran i Macbooken, Kalkylatorn - jag har även kalkylatorwidgeten igång så jag aldrg ska vara utan en kalkylator, System Preferences - jag gillar att ha systeminställningarna lättåtkomliga, Joost - osäkert om den här tv-över-nätet-applikationen kommer hålla sig kvar på min maskin men just nu lever den kvar, Network Utility - en bunke snabba och användbara nätverkshjälpmedel, Konsollen - typisk bra-o-ha-grej när man försöker spåra upp eventuella fel man råkar ut för, Grab - ett enkelt program som tar skärmbilder, System Profiler - ger detajerad information om hårdvaran i maskinen, Last.fm - rapporterar in vad jag lyssnar på för musik, Keynote - Apples mostavrighet till PowerPoint, Onyx - allt-i-allo systemverktyg och Personal som är en applikation som hanterar certifikatfiler för Handelsbanken.

Edit: Nu med länkar.

No comments: