Wednesday, December 19, 2007

Ny nätverksdesign

Jag håller som bäst på att fundera ut hur nätverket i den nya lägenheten ska se ut.

Saker jag är säker på ska inkluderas:
1 * Mac mini, GB-nätverk
2 * Macbooks, WLan
1 * Wii, WLan
2 * Sun SparcStation 20, MB-nätverk
1 * Intellistation Z Pro, GB-nätverk
1 * Thinkpad T30, MB-nätverk
1 * XBOX, MB-nätverk

Funktioner jag tänkt mig:
HTPC
Filserver
Printserver/Scannerserver
Http/Wiki-server
FTP-server

Management:
VNC, SSH och Nagios

Framtida funktioner jag kan tänka mig:
HD-DVD och/eller Blu-Ray, GB-nätverk
Fler UNIX-maskiner

Jag måste med andra ord ha en ganska stor GB-switch och kapabelt WLan, eftersom Peab skrivit avtal med ComHem är det inte någon ambivalens kring bredbandsleverantören. Och nej, jag förstår inte heller varför de skrev ett flerårigt avtal med den dyraste leverantören i Sverige.

No comments: