Tuesday, November 20, 2007

Synergy, istället för Multiplicity

Här på jobb har jag nu både min gamla Windowsmaskin och min nya Mac OS X-maskin på skrivbordet och man tröttnar på att växla mus och tangentbord hela tiden. När jag körde flera Windowsmaskiner på skrivbordet körde jag en programvara som heter Multiplicity från Stardock och det funkade hur bra som helst.

Tyvärr har Stardock lovat komma med en Mac OS X-version av Multiplicity i flera år utan att ens kunna visa upp en ynka beta. Så jag letade efter alternativ, jag visste redan om att Synergy fanns och att det stöder en hel del plattformar men jag hade aldrig använt det.

Jag knåpade lite snabbt ihop en config-fil utifrån hur sampleconfiggen såg ut:
section: screens
# three hosts named: moe, larry, and curly
maskin1:
maskinx:
end

section: links
# larry is to the right of moe and curly is above moe
maskinx:
left = maskin1
maskin1:
right = maskinx

end

section: aliases
# curly is also known as shemp
maskin1:
10.1.1.197
maskinx:
10.1.1.177
maskinx:
maskinx.local
end


Efter det startade jag synergys (./synergys -c synergy.conf -f för att jag ville se om det fungerade) på Mac OS X och kopplade upp mig med Synergyklienten från min Windows XP-maskin och det funkar alldeles utmärkt.

Ett extra steg var jag tvungen att göra, synergys-filen var inte exekverbar vilket man ändrar snabbt med kommandot 'chmod +x synergys'.

Om du har behovet funkar Synergy bra även om det känns lite 1900-tal att konfigurera ett program via en textfil idag. Funkigt!

1 comment:

Unknown said...

Synergy är mycket bra, har kört det på jobbet de senaste åren. Har svårt att se hur jag skall klara mig utan det i fortsättningen.

-Jimmy