Wednesday, May 09, 2007

NetBSD-flashback

Jag fick min andra SparcStation 20 idag, ett riktigt "monster" med 2*150MHz HyperSPARC-proppar, 336MB minne och två feeeeta 4.5GBs SCSI-diskar.

Jag fick med 2 extra SuperSPARC-proppar a 50MHz (med cache-minne så jag ska byta ut propparna i min andra SparcStation 20 som kör cache-lösa 50MHz:are idag).

Nåväl, jag fick för mig att spinna upp NetBSD igen och det måste sägas att det är betydligt mer hardcore att få igång NetBSD än "stoppa-in-cdn-och-starta"-linuxvarianterna av idag. Först och främst - få igång nätverk, man får helt enkelt skapa /etc/ifconfig.hme0 och knappa in ip-adresser, skapa /etc/mygate med ip-adressen till gateway och skapa en /etc/resolv.conf med DNS-adresserna.

Exempel på ifconfig.hme0:
inet 10.0.0.1 netmask 255.255.255.0 media 100baseTX

Exempel på /etc/mygate:
10.0.0.254

Exempel på /etc/resolv.conf:
domain hemma.se
nameserver 10.0.0.254
search hemma.se

Därefter startar man om nätverket med /etc/rc.d/network restart. Har man lyckats har man nätverk. Har man inte lyckats har man... felsökning framför sig.

No comments: