Thursday, May 10, 2007

Moment 22

Ett powersupply på vår produktions-ESX-Server som kör Virtual Infrastructure 3 dog, vanligtvis är det inget problem eftersom det finns två powersupply i maskinen men den här gången tog den säkringen för rackets powersupply med sig med förödande konsekvenser.

Plötsligt kunde vi inte nå vår filserver... eller vår webserver...

Nere i datahallen konstaterade vi att strömmen var bruten till racket, fixade säkringen och maskinerna snurrade igång.När ESX-servern kom upp startade dock inga virtuella maskiner, jag loggade på maskinen via SSH och kollade vad som var på g. Den ville inte starta några virtuella maskiner för det fanns inga licenser. Och för några veckor sedan virtualiserade vi licensservern och ni förstår var det här är på väg - licensservern kunde inte starta för ESX-servern har inga licenser.

Så nu har jag installerat en ny Licensserver på en fysisk maskin, dragit ner licenser från VMWare så jag kunde få igång min virtuella licensserver varefter jag sög ut licenserna från den och stängde ner den - för gott.

Tack vare det funkar vår webserver igen.

Tyvärr kommer filservern inte upp - och där saknas det en seriekabel så vi kan komma åt maskinen (det är en fysisk maskin). Helt otroligt, jag ska iväg och handla en och se vad som är på tok med den...

No comments: