Monday, December 04, 2006

Parallels Desktop

Hetast just nu i mjukvaruindustrin är virtualisering - alltså att köra flera operativsystem på samma fysiska maskin.

Naturligtvis har det också funnits på Macintosh, i form av Virtual PC som emulerat en PC på PowerPC-baserade Macar. Nu när Apple sett ljuset och gått över till intel är naturligtvis saken en annan, och med Parallels Desktop har Mac OS X (Intel enbart) fått en virtualiseringsprodukt som heter duga.

Här går det att köra det där retsamma Windowsprogrammet som inte har någon motsvarighet på Macen. I mitt fall handlar det om Intervocative Softwares DVDProfiler som jag har för att hantera min dvd-samling.

Något hopp om att DVDProfiler ska komma till Mac OS X har jag inte men tack vare Parallels Desktop slipper jag bry mig. Jag kör helt enkelt igång en Windows2000/XP/Vista-kopia under Mac OS X och startar programmet.

Trots att det handlar om avancerad teknik under ytan är Parallels Desktop föredömligt lätt att använda, kanske inget för den absolute novisen men ändå väldigt långt från raketvetenskap.

Varför programmet är 30$ dyrare på Mac än på PC vet jag däremot inte.

Ändock, rekommenderas varmt om du har behovet.

No comments: