Saturday, January 17, 2009

Så tunn...

Ska jag vara helt ärlig har jag saknat min Macbook sedan jag sålde den. Min eee PC 900 tjänade som substitut en tid men den har helt enkelt inte skärmyta som räcker till för vad jag vanligtvis gör.

Jag har släpat hem en Thinkpad T40 från jobb som jag kör Ubuntu 8.10 på vilket har fungerat bra, så när som på att VNC mot min HTPC (Mac mini) gått väldigt slött.

Så såg jag att OnOff säljer Macbook Air (visserligen första generationen, men iaf) för strax under 10kkr. Jag prutade femhundra kronor till och slog till.

Nu har jag skärmyta som räcker och skärmdelning mellan Macar fungerar som tåget.

Det finns naturligtvis nackdelar - man får ju, precis som med en netbook, offra något för att få något (i det här fallet är ju maskinen väldigt tunn). Macbook Air har ingen cd/dvd-spelare, ingen ethernetport och bara en USB2-port.

Jag ska se till så vi får trådlöst nätverk på vårt jobblan så kan jag använda maskinen för att transportera data mellan hemmet och jobb vilket ju händer rätt ofta i vanliga fall. Tills dess är maskinen oanvändbar för det syftet.

Trots nackdelarna är jag ändå väldigt nöjd med köpet, jag har fått riktig UNIX igen, maskinen är grymt smidig och viktigast av allt - när jag sitter hemma fyller den mina behov rakt av.

Klart är ändå att maskinen inte är för alla. När man bara har hörlursutgång, USB och mini-DVI är det lättare att se begränsningar än möjligheter. Utan en USB-hubb blir man förmodligen inte nöjd med maskinen som jobbdator. WLan och Bluetooth gör ändå att man kan köra perifera enheter utan kablar även om utbudet är begränsat.

No comments: