Tuesday, August 26, 2008

Bandstationer och Windows=Voodoo


Kör man Unix-liknande operativsystem eller special-OS som IBMs i kan man lugnt räkna med att det finns diverse små verktyg för att styra, läsa och allmänt hantera bandstationer som är kopplade på systemet.

På Windows däremot där man har "enhetsbokstäver" har jag alltid förväntat mig att bandstationer ska dyka upp som bara ännu en enhetsbokstav och att jag ska kunna göra vanliga filoperationer. Så är det ju nu inte, istället får man antingen drivrutiner som är specifika för ett visst backupprogram (som t.ex. Tivoli Storage Manager) eller generella drivrutiner som ger någon slags enhet utan någon vidare förklaring.

På jobb fick vi in ett band till en gammal rullbandare, vi har kvar bandstationer som är flera decennier gamla för just sådana tillfällen. Uppdraget: få ut filerna i ett format som är läsbart i Windows.

Efter att ha DUPTAP:at bandet (något man gör i OS/400 som fortfarande har stöd för bandstationer som tillverkades vid Hedenhös storhetstid) till LTO1 såg vi att det handlade om bara drygt 500 kilobyte data och jag hade en idé om hur vi skulle återläsa det på Windows - om jag bara hittade verktyg för det.

Lyckligtvis har en spanjor portat ett antal Unix-verktyg till Windows och jag testade framgångsrikt dem. Framförallt var mt och rcopy-kommandona de som avgjorde saken och gjorde att vi kunde läsa tillbaka data som skrivits ner för 20 år sedan och som kunden sedan länge förlorat förmågan att återläsa.

Om du står inför ett dylikt, ganska nischat, problem kan jag alltså varmt rekommendera LCUtils.zip. Det sköna är att verktygen är släppta under GNU GPL.

Och om du är den som lagrar undan aldrig så små datamängder - MIGRERA DITT DATA NÄR DU BYTER HÅRDVARA.

No comments: