Tuesday, March 25, 2008

Det bittra slutet: Windows XP

IT-media börjar uppmärksamma att Windows XP snart, väldigt snart, fasas ur Microsofts sortiment och kommer försvinna från affärerna - och får det att låta som någon slags katastrof.

Själv har jag aldrig betalat för Windows. Under många år körde jag MS-DOS och sedan OS/2 och gick först över till Windows med NT Version 4 som jag fick med maskinen på jobb. Sedan dess har jag haft fler maskiner med Windows på jobb men aldrig själv köpt någon ny maskin och därmed sluppit Windowsskatten. Nu kör jag som bekant mest Mac OS X men även andra Unix-liknande operativsystem finner nåd hos mig.

Ni kan vara helt övertygade om att när jag kör Windows har någon annan betalat för det och jag skulle tro att de allra flesta som inte köpt någon ny dator (och kanske till och med ganska många som köpt ny dator) kör med någon piratkopierad version av Windows XP eller (vilket ger mig rysningar av obehag) Windows Vista. Så om Microsoft drar tillbaka Windows XP från försäljning kommer det förmodligen inte påverka speciellt många - hur många känner du som köpt ett paket med ett Windowsoperativsystem i en affär egentligen?

No comments: