Tuesday, May 18, 2010

Att välja Wiki

Förr körde vi PMWiki på jobb. Det är inget fel på PMWiki, det är en traditionell Wiki som inte avviker från modellen med wiki-taggar. Och det var en del av problemet, tröskeln för att kunna addera information var inte hög men ändå för hög.

XWiki som jag infört nu har dels en traditionell hacka-wiki-tags-editor men som standard körs en Wysiwygeditor som är betydligt enklare att använda. Dessutom kan man enkelt lägga till bilder och andra filer till wiki-inläggen, något man måste installera plugins för att åstadkomma på PMWiki (åtminstone på versionen jag körde).

Medan PMWiki var PHP-baserad och kördes på Apache (hos mig, man kan ju köra den på alla webservrar som stöder PHP) är XWiki gjord i Java (som jag fortfarande, efter alla år, har en sunt skeptisk inställning till) och inkluderar egen http-daemon. Lyckligtvis har jag inga speciella krav på prestanda på jobbet, som mest är vi bara fyra samtidiga användare.

No comments: