Tuesday, November 24, 2009

Uppgraderingsdags

AIX-maskinen vi kör på jobbet är en uråldrig (men för all del stabil) maskin. Med sin 2-vägs SMP och 2GB RAM var den snabb när den kom för cirka 10 år sedan och har tjänat oss bra. Den har haft ett diskkabinett med cirka 500GB RAID:ad disk som efter strömavbrottet nyligen till slut fallerade. Lämpligt nog hade vi flyttat all data från maskinen för cirka 6 månader sedan och använde den bara för temporära saker...

Nu när jag kan koncentrera mig på att fixa den har jag beställt ut en ersättningsdisk för den som fallerade och passade på att samtidigt skrota en identisk maskin vi hade stående - jag rånade den jag skrotar på CPU:er, disk och minne så när den gamla häcken kommer upp igen kommer den ha fyra CPU:er, 4GB RAM och dubbelt så mycket interndisk.

Men det verkliga fyndet var när jag gick genom våra inventarier och hittade en 7038-6M2 som inte används, komplett med en 7311-D20. Vi pratar alltså om en 8-vägs Power4+-maskin på 1.45GHz, 32GB RAM, bra med interndisk samt en I/O-låda med 12st 73GBs-diskar, fiberkort, grafikkort och annat smått och gott. Så nu kommer jag ha två maskiner att köra AIX på.

Den gamla får fortfarande köra AIX 5.1, den nyare får AIX 6.1.

No comments: