Wednesday, November 25, 2009

OpenSSH på AIX 6.1

Jag trodde det här skulle bli enkelt. Jag hade fel.

För att installera OpenSSH på AIX behöver du två saker: OpenSSL och OpenSSH.

Länkar till att ladda ner båda hittar du här: http://openssh-aix.sourceforge.net/

När du har paketen packar du upp dem en och en i olika bibliotek och installerar dem.

I mitt fall: openssl-fips.12.9.8.1101.tar.Z och openssh_5.2p1_61.tar.Z.

Jag hade inga problem att installera SSL men när jag kom till OpenSSH var det som förgjort. När jag strulat med installp och geninstall-kommandona en halvtimme var jag på vippen att ge upp. Då insåg jag att jag glömt ett kommando på vägen: inutoc. Med ett litet kommando (inutoc .) gick installationen från total frustration till simpel smitty install på bara några sekunder.

Så nu har jag OpenSSH på min nya AIX-maskin och SAMBA är uppe igen på min gamla AIX-maskin. Nu ska jag bara in med SAMBA på min nya AIX-maskin också så är allt frid och fröjd.

No comments: