Tuesday, February 17, 2009

Gamla vänner i ny kostym

För länge, länge, läääänge sedan använde jag en terminalemulator som klarade "allt" (då menar jag bland annat 5250- och 3270-emulering). Namnet på den var ZOC, för Zap-O-Comm, och den gjordes av tyska företaget EmTec och var för OS/2. Jag gillade den så mycket att jag betalade för en licens som sträckte sig till Version 9.99. Jag använde den i många år när jag hade OS/2 som min huvudplattform och när jag skrikande och svärande gick över till Windows NT 4 dök ZOC upp för Windows också och jag fortsatte använda den.

Sen övergav jag Windows som plattform och gick till Mac OS X och har egentligen inte hittat någon 5250/3270-emulator jag är bekväm med.

Men så såg jag på versiontracker att ZOC nu finns för Mac OS X - och kan ni tänka, licensen jag en gång köpte för OS/2 som funkat på Windows också funkar precis lika bra på Mac OS X.

Skönt, även om EmTecs sajt nu inte nämner OS/2 speciellt öppet och ikonen inte är densamma. Imorgon ska jag köra mot några System i-maskiner på jobb och se så att 5250-emuleringen lever upp till mina högt ställda förväntningar.

No comments: