Thursday, March 01, 2007

Linux överallt (nästan)

Förutom min Mac mini har jag en rad andra datorer jag använder:
Två Thinkpads, en T21a och en T41a, samt en Intellistation Z

På T21an och Intellistation Z har jag nu övergett Windows och installerat Ubuntu GNU/Linux 6.10.

Trots att jag läst en del om att det skulle vara svårt att komma igång med trådlöst nätverk var det (i mitt tycke) väldigt rättframt så det gick som tåget att installera på T21an som jag har som surfdator hemma.

På Intellistation Zan hade jag inte heller några problem och har också installerat NVidia-drivrutiner för grafiken samt Beryl, en riktigt läcker fönsterhanterare som ser till att 3D-kortet i maskinen får jobba med att rita ut gränssnittet istället för att CPUn håller på med sånt.

På Intellistation Z-maskinen installerade jag också EtherApe, en grafisk nätverksövervakare som visar i hygglig realtid vad för protokoll som snackas på nätverket samt vem som kommunicerar med vem.

På min T41a får IBMs Windowsplattform än så länge vara kvar men nästa gång jag får ut en ny arbetsmaskin (jag håller inte andan :) ) ska jag be om Linuxplattformen på den.

No comments: